Met het ingaan van 2023 bestaat BeplakjeBak nu een volledig kalenderjaar! Tijd om ook wat meer te vertellen over hoe BeplakjeBak is ontstaan en wie erachter zit.
Mijn naam is Roger en mag mij sinds 2020 bakfiets papa noemen. Gelukkig getrouwd en vader van twee prachtige dagelijkse passagiers van de bakfiets.
Voor het ontstaan van BeplakjeBak gaan we terug in de tijd naar lockdown zoveel in het jaar 2021, ergens rond oktober. Het valt me op dat er meer dan 20+ Urban Arrow bakfietsen ‘keurig’ staan opgelijnd voor het schoolplein. Ze zien er allemaal hetzelfde uit en zijn op wat krassen na niet te onderscheiden van elkaar. Het is mij ook al een aantal keer overkomen dat ik bij de verkeerde bakfiets stond. Toevallig op dat moment zag ik een Urban Arrow voorbij komen met een sticker op de zijkant en begon het avontuur.
De beplakte bakfiets met logo was gelukkig van een ondernemer in de buurt. Na een korte ondervraging aan de telefoon kwam ik erachter dat het een heel gedoe was om je bakfiets te wrappen. Er waren bijvoorbeeld wat auto wrappers die het wel erbij deden maar benoemden al dat de bakfiets zeker zou beschadigen als je de sticker in de toekomst er zou willen afhalen. Dat moest anders en beter kunnen. Een aantal drukkers en mallen verder kwam ik uiteindelijk uit bij een partij die mij de aantallen kon leveren en dat in een geweldige kwaliteit.
De naam is ontstaan na een goede fles Albarino en een paar post-its. Het moest catchy, makkelijk en doeltreffend zijn; Beplak je bakfiets werd BeplakjeBak! De eerste designs die op de website kwamen zijn vaak uitgekozen door mijn vrouw en dochter. Beide zijn namelijk groot onderdeel van mijn doelgroep, zowel de bestuurder van de bakfiets als de inzittende. In de tijd dat de website is live gegaan had ik nog een kleine focus op de mogelijkheid voor een eigen ontwerp. Niet wetende dat menig bakfiets eigenaar een ondernemer is en de bakfiets graag met een logo wilt voorzien! Steeds meer is de focus verschoven naar het aanleveren van je eigen ontwerp.
Iedere ondernemer weet dat als je een website live zet het verkeer niet vanzelf je online winkel bereikt. Social media, Google ads etc. is een essentieel onderdeel van menig e commerce bedrijf. Mijn goede vriend Ilija Bastiaans had in die tijd net de overstap gemaakt naar ZZP’er en zag de potentie van mijn bedrijf. Ilija ondersteunt me sindsdien met de hele online marketing van BeplakjeBak. Ik ben hem hier zeer dankbaar voor, sommige stappen zijn sneller op ons pad gekomen door zijn efforts.
Een kleine fastforward naar eind 2022 en BeplakjeBak is al in zoveel elementen gegroeid. Waar we begonnen zijn met alleen het aanbieden van ons product voor de Urban Arrow Family zijn we nu ook gespecialiseerd in de merken: Urban Arrow Shorty, Dolly en de Lovens bakfiets.
Het mooiste van mijn onderneming is het in contact komen met leuke (mede)ondernemers, de verhalen horen die ze hebben meegemaakt of plannen waarmee ze bezig zijn werken enorm inspirerend. Een geweldig gesprek met Maartje van Bartsboekje had ik nooit verwacht in 2021 toen ik mijn eigen bakfiets aan het beplakken was. Op naar een jaar waarin we weer veel ondernemers mogen helpen met het verbreden hun bakfiets marketing en uiteraard alle particulieren klanten die hun bakfiets herkenbaar willen maken.
Dank aan alle mensen die in mijn product geloven en ook dank voor de vele reviews die laten zien dat de energie en liefde die ik erin stop wordt gewaardeerd.